Institut für deutsche Literatur

Lisa Tetzner Lectures at Humboldt-Universität zu Berlin

The Lisa Tetzner Lectures were founded in 2018. The lectures focus on literature & culture for children and young people as well as connected fields, concentrating on the significance and relevance of children's and young people's literature within a broader international cultural landscape. International scholars in the field are invited to Humboldt-Universität zu Berlin for academic talks and discussions with students and faculty about significant research and new developments in the field (in English or German). The Lisa Tetzner Lectures are named after the important German children’s author, who was famous for her large œuvre of exile literature for children, written during her own exile from Nazi Germany in Switzerland. Lisa Tetzner's major contribution in politically motivated literature for youth was a series of nine novels, known as "The Children of No. 67" (Die Kinder aus Nr. 67). The books follow a number of child characters from a Berlin working class background from the end of the Weimar Republic to the end of the war, depicting their different fades as children under the Nazis, e.g. as child refugees, as war participants, and finally as an international post-war generation who engages in question of a peaceful world after the Holocaust.The literary genres and subjects embedded into Tetzner’s work connect deeply with political matters, such as fight against fascist ideology, war and refugee experiences, resistance and social responsibility, and many appearing in the series ring still relevant today.

Lisa Tetzner Lectures — 

Talks on International Children’s and Youth Literature & Culture 

 

6ecb2d3e-941e-44af-8392-fa185a50b766.jpeg  2fe904fd-acf0-4f8c-a282-0b24415d82f8.jpeg  

a6db4b62-2c43-4808-a74a-61097677f3ce.jpeg   2023-24-lectures-1.jpg

Contact:
Dr. Ada Bieber,
Institut für deutsche Literatur, 
ada.bieber@hu-berlin.de
 
The Lisa Tetzner Lectures were founded in 2018. The lectures focus on literature & culture for children and young people within an international context. The lectures concentrate on the significance, relevance and influences of children's and young people's literature within a broader international cultural landscape. International scholars in the field are invited to Humboldt-Universität zu Berlin for fruitful academic talks and discussions with students and faculty about significant research and new developments in the field (in English or German).
In so doing, the Lisa Tetzner Lectures foster #Internationalisation@Home both in teaching and in research, and initiate academic dialogues across cultures, disciplines and different academic systems. Since 2023,  the Lisa Tetzner Lectures have broadened into Lisa Tetzner Lectures, Lisa Tetzner Seminars and Lisa Tetzner Conversations in order to enrich academic dialogue with students and faculty at Humboldt-Universität zu Berlin as well as with the larger community.

____________

 

Die Lisa Tetzner Lectures wurden 2018 gegründet und stellen internationale Kinder- und Jugendliteratur sowie kulturelle Angebote für junge Menschen in den Fokus. Die Lectures konzentrieren sich insbesondere auf Bedeutung, Relevanz und sowie Einfluss von diversen Kinder- und Jugendliteraturen/-kulturen auf größere kulturelle Landschaften im globalen Kontext. Zu den Lectures werden internationale Wissenschaftler:innen aus der Kinder- und Jugendliteraturforschung zu akademischen Vorträgen und Diskussionen zu zentralen Forschungsthemen und neunen Entwicklungen in der internationalen Kinder- und Jugendliteratur eingeladen, um einen aktiven Austausch mit Studierenden und Kolleg:innen an der HU zu ermöglichen (in Englisch oder Deutsch). Die Lectures sind einem internationalen Wissenschaftsaustausch verpflichtet und tragen zudem zu einer #Internationalisierung@Home in Forschung und Lehre bei. Sie wenden sich sich im besonderen Maße gesellschaftlich relevanten Fragestellungen und aktuellen Forschungsftendenzen zu und schlagen interdisziplinäre Brücken in andere Fächer und Disziplinen.
Seit 2023 wurden die Lisa Tetzner Lectures um neue Formate akademischen Austausches erweitert, so dass die Lisa Tetzner Lectures nun neben Lisa Tetzner Seminars und Lisa Tetzner Conversations stehen. Dadurch werden wissenschaftliche Diskussion über Literauren und Kulturen junger Menschen noch vielgestaltiger und lebendiger zwischen Wissenschaftler:innen aus aller Welt und Studierenden, Kolleg:innen der Humboldt-Universität zu Berlin sowie interessierten Gästen aus der Öffentlichkeit geführt.

Lisa Tetzner Lectures 2024

 

Upcoming

Sonja E. Klocke, University of Wisconsin–Madison, USA
Entwicklungsinseln in der Stadt und auf dem Land: Benno Pludras Insel der Schwäne (1980) und Hermann Zschoches Verfilmung (1983)
Dieser Vortrag vergleicht Benno Pludras Roman von 1980 mit der Verfilmung Zschoches von 1983 mit einem Fokus darauf, wie Diskurse zu den Dichotomien Dorf/Stadt und Altbau/Neubau durch die ebenfalls deutlichen Generationenkonstellationen verschränkt werden. Das Verhältnis zwischen verschiedenen Generationen im Werk wird (basierend auf der Arbeit von Ahbe und Gries zu DDR-Generationen) analysiert und als Indikator für die Beziehung zwischen jugendlichen Individuen und Vertretern der sozialistischen Gesellschaft diskutiert. Durch diesen vergleichenden Fokus wird nicht nur deutlich, welchen Stellenwert der in der DDR-Literatur generell wichtige Generationenkonflikt, insbesondere zwischen Vätern und Söhnen, auch in der KJL und deren Verfilmung in der DDR innehat, sondern auch, welche Aussagen Roman und Film bezüglich des Stands des Aufbaus des Sozialismus machen und inwiefern sie daher identitätsstiftend und gesellschaftslegitimierend insbesondere für die in den 1980er Jahren junge Generation wirken können.
Prof. Dr. Sonja E. Klocke ist Professorin für deutsche Literatur, Film und Kultur an der University of Wisconsin – Madison, Direktorin des dortigen, vom DAAD geförderten Center for German and European Studies sowie Direktorin von European Studies. Ihre Forschung und Lehre fokussieren auf die Kultur des 20. und 21. Jahrhunderts, insbesondere auf Literatur und Film nach dem 2. Weltkrieg. Ihre letzte Monografie Inscription and Rebellion: Illness and the Symptomatic Body in East German Literature wurde im Oktober 2015 bei Camden House verlegt und erschien im März 2019 als Taschenbuch. Letzte Buchveröffentlichungen: bei de Grutyer Christa Wolf: A Companion (2018, mit Jenn Hosek), der zweisprachige Band Protest und Verweigerung. Neue Tendenzen in der deutschen Literatur seit 1989/Protest and Refusal. New Trends in German Literature since 1989 (2018, mit Hans Adler) und ein Special Issue für Colloquia Germanica zu New Perspectives on Young Adult GDR Literature and Film (2019, mit Ada Bieber). 2024 erscheint Juli Zeh. A Companion (mit Necia Chronister und Lars Richter).
 
! Date: June 18, 2024, 9.30-10.30 am 
Location: Fritz-Reuter-Saal HU, Dorotheenstraße 24, 10117 Berlin (3. Stock)
Sonja-E.-Klocke-Profile-Photo.jpg
Sonja Klocke
Philip Nel, Kansas State University,USA
Decolonize Your Imagination: Read Diverse Children’s Books
Because childhood is where a psyche more susceptible (or more resistant) to racism begins developing, children’s books are one of the best places to combat racism. And, to be clear, all children need diverse books — minoritized children need to see themselves represented, and white children need to learn that they are not the center of the universe. In this talk, I explore the power of multicultural children’s literature, the danger of nostalgia in inspiring resistance to such literature (in the US, at least), and what to with those problematic classics that perpetuate stereotypes.
Philip Nel is a University Distinguished Professor of English at a US university with an ambiguous relationship to academic freedom. He is a scholar of children’s literature and comics, an anti-racist educator, an enthusiastic amateur guitarist, an occasional guest on media programs, and a popular invited speaker around the world. He has given lectures in the US, UK, Belgium, Canada, Chile, Denmark, Germany, Norway, Sweden, Switzerland, and Singapore. Nel is the author or co-editor of 13 books and over 50 articles. His Was the Cat in the Hat Black?: The Hidden Racism of Children’s Literature and the Need for Diverse Books (Oxford UP, 2017), was featured in Time magazine, The Atlantic, TES, The Washington Post, the Chicago Tribune; the “Talk at Google” version has been viewed over 12K times.
nel_by_Michael_Henry_square_2016.jpg
Phil Nel
Date: July 8, 2024, 12.15-2.00 pm 
Location: Fritz-Reuter-Saal HU, Dorotheenstraße 24, 10117 Berlin (3. Stock)

_____________________________
Lisa Tetzner Seminars & Conversations 2023:
cpnversation-2023-4-3.jpg
*Conversation*
Chantal-Fleur Sandjon, Berlin
Lisa Tetzner Converation with Chantal-Fleur Sandjon
(April 29, 2024), Moderation: Ada Bieber
Roni Natov, Brooklyn College NYC, USA
Lisa Tetzner Conversation with Roni Natov
(January 15, 2023), Moderation: Ada Bieber
 
*Workshop*
Anna Nordenstam, University of Gothenburg, Sweden
Swedish Feminist Comics`-- 
An Expanding Phenomenon
(November 28, 2023) Moderation: Ada Bieber
 

Lisa Tetzner Lectures since 2018:
Lena Hoffmann, Universität Bielefeld, Germany
Authorship in the field of children's and young adult literature: Enid Blyton as a case study (June 10, 2024), Moderation: Ada Bieber
Nina Christensen, Aarhus University, Denmark
Where Colonialism, Romanticism and Modernity meet: Children’s literature on childhood in Greenland around 1950 and beyond
(May 27, 2024), Moderation: Ada Bieber
Johari I. Murray, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, Spain
Diversity Ideologies: Entanglements, Intersections and Teaching of Children’s Literature in the 21st Century
(May 6, 2024), Moderation: Ada Bieber
Anna Nordenstam, University of Gothenburg, Sweden
Poverty and Class: Children's Literature in Sweden
(November 27, 2023) Moderation: Ada Bieber
Karen Sands O'Connor, Newcastle University, UK
Too Much White Space: Black British Picture Books and Why They Matter
(November 20, 2023), Moderation: Ada Bieber
Elizabeth Galway, University of Lethbridge, Canada
Recasting Red Riding Hood, Reimagining Green Gables, and Revisiting the Past in the ‘Great White North’: Indigeneity, Diversity, and History in Contemporary Canadian Children’s Literature
(November 6, 2023, 2023), Moderation: Ada Bieber
Daniel Feldman, Bar-Ilan University, Israel
Time for Reading in Youth Novels about the Warsaw Ghetto 
(July 3, 2023), Moderation: Ada Bieber
Larissa Rudova, Pomona College, USA
Landscapes of Trauma: Narratives of Deportation and Evacuation in Soviet Children’s Literature about WWII 
(July 4, 2023), Moderation: Ada Bieber
Anna Nordenstam, University of Gothenburg, Sweden
”It could always be worse”. Swedish Feminist Comics and Cartoons 
(December 6, 2021), Moderation: Ada Bieber

Karen Sands O’Connor, Newcastle University, UK
Who deserves children's rights? Black Power, Reflecting Realities and British children's reading 
(November 9, 2021), Moderation: Ada Bieber
Élodie Malanda, Tilburg University (Netherlands)
Wie die Schwarze Community für mehr Vielfalt in der deutschen Kinder- und Jugendliteratur kämpft 
(June 14, 2021), Moderation: Ada Bieber
Zohar Shavit, Tel Aviv University, Israel


The Untold Story: What did West-Germany Tell Its Children about the Holocaust and 
the Third Reich
(November 6, 2019) Moderation: Petra Anders

Philip Nel, Kansas State University, USA
How Children’s Picture Books Work: Harold, a Purple Crayon, and the Making of a Children’s Classic 
(July 9, 2019), Moderation: Ada Bieber
Kimberley Reynolds, Newcastle University, UK
Children’s Magical Realism for New Spatial Interactions: Augmented Reality and the David Almond Archives 
(June 27, 2019), Moderation: Ada Bieber
Richard Gooding, University of British Columbia, Canada
Posthumanism in Writing for the Young: What It Is, What It Does, Where It Needs to Go
(May 28, 2019), Moderation: Ada Bieber
Vanessa Joosen, University of Antwerp, Belgium
Matching Age Studies and Children’s Literature Studies 
(April 15 2019), Moderation & Organisation: Julia Benner
Daniel Feldman, Bar-Ilan University, Israel
Reading Games in Auschwitz: Play in Holocaust Children’s Literature
(November 20, 2018), Moderation: Ada Bieber
Sonja E. Klocke, University of Wisconsin at Madison, USA
“Auferstanden aus Ruinen": Berlin Architecture in DEFA Youth Film.
(June 25, 2018), Moderation : Ada Bieber
Julia L. Mickenberg, University of Texas at Austin, USA
Veiled Transcripts: Tracing a Russian Revolution in American Children's Literature, 1927-1945
(Mai 17, 2018), Moderation: Ada Bieber

 

Photo Gallery 2024

D24LSlp9.jpeg
® Sebastian Kissel

Mountains and Me.jpg
@Johari I. Murray, Spain




Photo Gallery 2023

Larissa Rudova 2023.jpg
Larissa Rudova 2023
IMG_8710.jpeg
Karen Sands O´Connor 2023
IMG_8468.jpeg




















Elizabeth Galway 2023

 

IMG_0322.jpeg
Anna Nordenstam, 2023

 

Photo Gallery 2018-2022

IMG_2699.jpg
















Julia Mickenberg 2018

Daniel Feldman 2028.jpg
Daniel Feldman 2019

Zohar Shariv 2019.jpg
Zohar Shavit 2019

Sonja Klocke 2019.jpg
Sonja Klocke 2019

Rick Gooding 2019.jpg
Rick Gooding 2019

 

Karen 2021.jpg
Karen Sands O'Connor 2021



Responsible Founder & Organiser:
Dr. Ada Bieber,
Institut für deutsche Literatur, 
ada.bieber@hu-berlin.de